President 2022/2023 Monia Sturén

fredag 1 juli 2022

Det känns helt fantastiskt att åter igen få vara vår klubbs president och speciellt detta år under Rotary International President Jennifer Jones, den första kvinnan på den posten. Mottot för hennes år är Imagine Rotary, se mer nedan.

Vår klubb har under många år strävat efter inkludering, jämlikhet och mångfald. Något vi självklart ska fortsätta att arbeta med. Detta rimmar väl med RIP Jennifer Jones intentioner. Jag citerar; ” In Rotary, we celebrate diversity, equity, and inclusion (DEI). It does not matter who you are, who you love, how you worship, whether you have a disability, or what culture or country you are from. What matters is that you want to strengthen communities and take action to create lasting change” . Vi ska också öka vår kunskap om Rotary International och The Rotary Foundation, TRF, och dess sju Fokusområden samt arbeta för END POLIO NOW. Och inte minst, vi ska ha trevligt tillsammans.

Jag har varit medlem i Rotary (och vår klubb) sedan 1999. Mitt första presidentår var 2006/2007 och för 10 år sedan, 2012/2013, var jag Distrikts Guvernör, DG, och en av mina DG kollegor på DGutbildningen var Rotarys första kvinnliga medlem och klubbpresident. Den helt fantastiska och inspirerande Sylvia Whitlock som jag även i år mötte i Houston.

Jag ser verkligen framemot att med er alla göra Rotary året 2022/2023 till ett förhoppningsvis intressant, trivsamt och lärorikt år.

Avslutar med vår Rotary International President Jennifer Jones  avslutningsord i sitt tal till oss alla vid International Convention i Houston; ”When an organization like ours dream big – things like ending polio and creating peace – it becomes our responsibility to make these dreams a reality, Imagine a world that deserves our best, where we get up each day knowing that we can make a difference.

You don´t imagine yesterday, you imagine tomorrow.

Imagine a world without polio.

Imagine a world with clean water for everyone.

Imagine a world free of disease.A world where every child learns to read.

Imagine kindness and hope and love and peace.

That is why this year I am asking you to Imagine Rotary.

Yours in Rotary

Monia Sturén